June 2009 Format Rights Disputes Database (c) Sukhpreet Singh
Glimpses of FOI'm atS ng htS DIS pute Data base_© Sukhpreet Singh, 2009. Bournemouth University.
Note: The following represent only 18 of the total 59 disputes systematically collated and synthesized, please contact ssingh@bournemouth.ac.uk to access the full database.
. Issue of . i . Actual Legal Judgement / Ruling /
% gr:ru(:: ‘Broadcast'/ Other Ju%(%m :;ag:_:'fifnla??::';:: Defe'}:?r?: I(:Irleged Grounds of Dispute Action/ Settled out of Court/ Remarks / More Information
Sispute Source sunsciction  fof Uriginal format infringer Threatening only? other means?
1989-01-BR 1989 04-Aug-89 New Zealand Hughie Green Broadcasting Copyright Yes Ruled against the |Hughie Green sued BCN in High Court of New Zealand in 1979, claiming that
(Opportunity Corporation of New Infringement, plaintiff. No action. [the NZ programme contained certain features of his original programme,
Knocks) Zealand (Opportunity Passing off including the name, various catchphrases used by Green, the use of "sponsors"
Knocks) to introduce contestants and a "clapometer” to measure studio reaction. The
highest NZ court dismissed the case in 1983. Green then took it to the Privy
Council in UK which also dismissed it in 1989. Green was unable to provide
tangible scipts of his 'format' and the courts did not see his programme concept
as a 'dramatic’ work capable of copyright protection. In the words of the Privy
Council, "a dramatic work must have sufficient unity to be capable of
performance”. Secondly, Green failed to show that his format, broadcast on
British TV, had any reputation in New Zeland or that the defendant had caused
any financial harm to Green while the show was broadcast in New Zealand. An
action in passing off failed.
1992-01-BR 1992 20-Nov-92 Sweden Action Time (Love | Danmarks Radio & Copyright Yes Ruled. Undisclosed [Action Time had sold a format to TV4 in Sweden and felt that Danmarks Radio
at First Sight) Television (Hjeter Pa Infringement payment sum paid by |created a competing copy in Denmark after rejecting an offer to buy a licence.
Spil [Heart game]) Danmark Radio to  [Danish programmes were watchable all over Scandinavia, i.e. including
Action Time. Sweden, hence this action in Sweden. Stephen Leahy, creator of the show and
CEO of Action Time hailed the development as "reaffirmation of our rights to
market the show and protect our ideas". In UK, the format was seen on Sky One|
by UK audiences.
1994-01-BR 1994 14-Jan-94 UK Fremantle Plus Communications Copyright High Court writ Not known Report said "Failure to pay licence fees for all rights needed for the production
International (Let's and Technology Infringement issued, claiming and broadcast of the Turkish language versions of the programmes". It is
Make a Deal, Guernsey (for the $100,000 licence apparent that Fremantle chose a light weight opponent to set an international
Password, Shop till| respective Turkish fee on each show industry precedent.
You Drop, language versions of plus 8% interest
Supermarket Fremantle's game until payment.
Sweep) shows)
1994-03-BR 1994 22-Apr-94 Germany WDR Germany Endemol Copyright Yes Not known WDR claimed that Endemol & RTL plagiarised Medisch Centrum West to make
(Medisch Centrum | Entertainment & RTL Infringement, Stadtklink [interestingly WDR had bought rights to MCW from Endemol in the
West) (Stadtklink) [Plagiarism, copying first place]
drama series]
1994-04-BR 1994 19-Aug-94 Spain Endemol Antena 3 (Spanish Copyright Endemol sued Ruled in favour of  [Endemol took Antena 3 to Court as it wanted its original format to be sold to
Entertainment (Love| broadcaster's to-be- infringement Antena in a Madrid| Endemol, Antena 3 |Tele 5 as Love Letters. The judge's ruling was described as 'emphatic’. Endemol
Letters) broadcast show) (Alcodenas) Court was barred from had a different format 'All you need is love' licensed to Antena 3. Endemol was
and won the case. making and also seeking to buy an independent producer to increase its presence in Spain.
broadcasting similar
show.
1995-01-BR 1995 01-Sep-95 UK Endemol Granada TV (for the | Copyright; Endemol | Endemol placed an No further action.  |Endemol's Love Letters had already been sold as a format to RTL Germany,
Entertainment ITV show The Shane| threatened to "seek | advertisementin TROS Netherlands, VTM Belgium, TV3 Norway, Tele 5 Spain, TV3 Denmark
(Love Letters) Ritchie Experience) redress from '‘Broadcast' showing and TV4 Sweden. Granada clarified that one of its development executives
international similarities between came up with the idea when the UK govt changed its rules on where couples
copyright bodies!" the 2 shows! can get married (one of the show's unique features). The ad in Broadcast was
aimed at the UK television industry professionals to name and shame Granada.




June 2009 Format Rights Disputes Database (c) Sukhpreet Singh
Glimpses of FOI'm atS ng htS DIS pute Data base_© Sukhpreet Singh, 2009. Bournemouth University.
Note: The following represent only 18 of the total 59 disputes systematically collated and synthesized, please contact ssingh@bournemouth.ac.uk to access the full database.
. Issue of . i . Actual Legal Judgement / Ruling /
% gr:ru(:: ‘Broadcast'/ Other Ju%(%m :;ag::lfifnlaﬁﬂ:(l)r:!;:: Defe'}:?r?: I(:Irleged Grounds of Dispute Action/ Settled out of Court/ Remarks / More Information
Sispute Source sunsciction  fof Uriginal format infringer Threatening only? other means?
1998-01-BR 1998 30-Jan-98 New Zealand Bazal (UK BBC Worldwide International Sales / |No. Communication Commercial BBC Worldwide broadcast its version on the public broadcaster TVNZ while
Production (BBC2's UK version Contract Dispute between the Settlement Bazal's was planned on the commercial TV3 (along with a sponsor) in April.
company) creator of| Changing Rooms) companies ensued Bazal asserted its rights to the international sales of its format. BBC Worldwide
the format and a satisfactory asserted its rights to the international sale of the BBC2's (UK) version of the
Changing Rooms. deal for all parties series! Both wanted to sell their formats in New Zealand....add a point about
was being worked Right as of Passage.
out at the time the
report was
published.
1999-01-BR 1999 21-May-99 Denmark Celador Danmarks Radio Copyright Celador sues DRTV| Judgement under |Celador licensed the format to DRTV's competitor TV2 but this wasn’t going to
Productions (Who | Television (Kvit Eller | Infringement; 'blatant| in a Copenhagen | Marketing Practices |be ready till the following year. The court did not offer copyright protection to the
wants to be a Dobbelt...Double or ashamed rip-off’, Court seeking Act, not copyright. [format but to the exact lay-out of the show and considered, according to the
Millionaire?) Nothing) there is no subtlety injunction to DRTV was forced to |Marketing Practices Act in Denmark, that DRTV's version was a deliberate
about it' prevent the show | shut-down the show [imitation of Celador's and hence designed to confuse audiences. DRTV also
being transmitted | after the Court granted|was held to have full knowledge of Celador's format before embarking on
on grounds of  |an injunction against it.|creating its show and hence a casual similarity was not an appropriate defence.
copyright DRTV appealed; which
infringement was turned down in
July 1999.
1999-02-BR 1999 21-May-99 Australia Celador Seven Network and Copyright In Australia it was Not known. In Australia, Celador licensed it to Nine Network. Interestingly, see Action Time
Productions (Who Action Time considering legal as accuser in an unrelated dispute in 20-Nov-92!
wants to be a Productions (Million action.
Millionaire?) Dollar Chance of a
Lifetime)
1999-03-BR 1999 26-Nov-99 The Netherlands | Charlie Parson's | Endemol and Jon De Copyright Writ issued in the Ruled against the |Castaway asserted that Survive was a copyright work because of its unique
Castaway Mol Productions (Big Infringement. Netherlands against| claimant. Defendant |combination of 12 elements and that 'Big Brother' was an infringing copy. In
Productions Brother) the 2 defendants. was cleared of all  [June 2000 the claims were dismissed at trial. In June 2002 the Dutch Court of
(Survive!) claims. Castaway [Appeal upheld that judgment. The Dutch Court of Appeal took a pragmatic view
appealed. of the issue basing its judgment on the similarities between the relevant
programmes. The Court concluded: "A format consists of a combination of
unprotected elements... an infringement can only be involved if a similar
selection of several of these elements have been copied in an identifiable way.
If all the elements have been copied, there is no doubt that copyright
infringement is involved. If only one (unprotected) element has been copied, the
situation is also clear: in that case no infringement is involved". Castaway and
Planet 24 then appealed to the Dutch Supreme Court which agreed with the
Court of Appeal in deciding that the Survive format was a copyright work, but
that the Big Brother format was not an infringing copy.
2002-01-BR 2002 04-Oct-02 UK Castaway Granada & LWT (/ am Copyright Yes, injunction Settled out of court, |Castaway claimed that the idea of I'm a Celebrity...'was stolen', and, 'contrary to
Television a Celebrity ... Get Infringement sought against the | withdrawn in UK after |widespread belief the show was not made by or with the consent of Castaway'.
(Survivor) me out of here) broadcast of the [a US court dismissed a[LWT retorted saying that it was a treatment by its executive Peter Davey written
defendant's similar case brought by|during filming of another documentary The Place of the Dead (where Davey
programme. the plaintiff in the US. [stayed in a Borneo jungle) that led to the format. The treatment happened to be
the key in Granada & LWT's defence preparations. The story was revisited by
the press in the 3rd Feb 06 edition of Broadcast.




June 2009 Format Rights Disputes Database (c) Sukhpreet Singh
Glimpses of FOI'm atS ng htS DIS pute Data base_© Sukhpreet Singh, 2009. Bournemouth University.
Note: The following represent only 18 of the total 59 disputes systematically collated and synthesized, please contact ssingh@bournemouth.ac.uk to access the full database.
. Issue of . i . Actual Legal Judgement / Ruling /
% gr:ru(:: ‘Broadcast'/ Other Ju%(%m :;ag::lfifnlaﬁﬂ:(l)r:!;:: Defe'}:?r?: I(:Irleged Grounds of Dispute Action/ Settled out of Court/ Remarks / More Information
Sispute Source sunsciction  fof Uriginal format infringer Threatening only? other means?
2002-02-0T 2002 Lex Orbis New Delhi India Anil Gupta & others| Kunal Dasgupta & |Breach of Confidence Yes Ruled, in favour of | The plaintiff conceived the idea of ‘Swayamvar’, a reality television show
Newsletter (Swayamvar) Others (Shubh Vivah) plaintiff, the Court  [concerning match-making in Indian culture. The plaintiff shared a concept note
www.lexorbis.com [Taal [Sony Entertainment granted an injunction. [on this with the defendants. Later, the plaintiff came across a newspaper report
AND International Communications] Television India] And a lead time of 4 [informing that the defendants were coming out with a similar sounding reality
Finance Law Review months was provided |match-making show. The plaintiff sought an injunction from the Delhi High
http://www.iflr.com/in to the plaintiff to get |Court. The Court held that the concept developed and evolved by the plaintiff
cludes/magazine/PRI the show on air, failing |was the result of the work done by him upon material which is available in the
NT.asp?SID=511419 which the defendants |public domain. However, what made the concept confidential was the fact that
&ISS=12009&PUBID were free to broadcast [the plaintiff had used his brain and thus produced a unique result applying the
=33 AND theirs. concept. Eventually, the defendants created their show with a different name but
http://www.indiantele a similar concept.
vision.com/headlines/|
y2k2/mar/mar11.htm
24/
2002-06-OT 2002 The Tribune India This is Your Life |NDTV & Zee Telefilms| Copyright Yes Not known. A Rs. 20 lakh (£ 25,000) damage suit was filed against NDTV and Zee Telefilms
(Newspaper, North Productions USA | (Jeena Isi Ka Naam Infringement by California based TIYL in Delhi High Court claiming that its radio & television
India) (This is Your Life) Hai) format “This Is Your Life”, which debuted in USA in early 50s was copied by
NDTV in the form of “Jeena Isi Ka Naam Hai” (JIKNH) telecast by Zee TV. TIYL
alleged that JIKNH copied distinctive and original elements of its format hosted
by radio & TV presenter Ralph Edwards. JIKNH, hosted by Bollywood actor
Farooq Sheikh, invited politicians, sportspersons, film stars, celebrities etc. and
and traced their personal and professional lives. TIYL said its programme had
been aired and broadcast in numerous countries including the UK, New Zealand
and Australia for several seasons and its presenter Ralph Edwards had won
several awards. It argued that it was vested with the IP rights of the programme
and the main accusation was about a series of similarities between the two
programmes, particularly the fundamental manner in which a celebrity was
subjected to intense questioning on his life, and which unfolds through his family
members, friends & colleagues.
2004-04-BR 2004 17-Sep-04 UK Simon Fuller's 19TV| Simon Cowell's Syco | Breach of Contract, Yes, for £100m Settled out of Court |Fremantle was co-producer of 19TV's Pop Idol; and thereafter was co-producer
(Pop Idol) & FremantleMedia Copyright with Simon Fuller  |and co-owner of The X Factor. Various accusations included: 1. Fremantle used
(The X Factor) Infringement ["rip off", (creator of Pop Idol) [the 300 page production bible of 'Pop Idol' for 'The X Factor' 2.Half of 59 staff,
‘copied the show's getting a stake in X |including senior producers were same people on both shows 3.Thirty technical
bible', 'breach of factor. aspects which were copied included music, lighting, structure 4. Fremantle's
contract as similar own past legal letters to producers worldwide were evidence that it had
staff working on knowledge of format copycatting 5. Presenters on Pop Idol used to use the
both']...a total of 25 phrase 'We're looking for the X Factor". Fremantle refuted all allegations saying
similarities were there were differences in both the shows.
claimed between the
shows.
2004-09-BR 2004 01-Oct-04 USA RDF (Wife Swap) [RTL2 (Frauentausch) Copyright No No RDF had optioned the Wife Swap format to RTL in Germany, which hesitated for|
Infringement some time in producing the show. RTL2 (RTL's sister channel) seized the
opportunity and produced the show without RDF's involvement. RTL did not
want to take a sister company to court and RDF wasn't sure of succeeding in a
court action without RTL's support.
2005-03-BR 2005 11-Mar-05 New Zealand Celador 12 Yard Productions Copyright Letters of Claim' to Not known New Zealand based dispute, Cl says 12 yard's show is a rip off! "Virtually
International (You UK, TV2 NZ & Infringement all 3 potential identical to our well known format", MD of ClI. "Infringement of our format".
are What you Eat) Screentime defendants in NZ, However 12 Yard said they were aware of the simultaneous production of
Productions NZ (Eat saying if they deny similar shows but had never seen Cl's show earlier, moreover there were major
Yourself Whole) infringement, the differences such as Eat Yourself Whole concentrated on "health disorder" rather
matter would be than just "obesity".
taken to court.




June 2009

Format Rights Disputes Database

(c) Sukhpreet Singh

Glimpses of FOI'm atS Rig htS Dispute Data base_© Sukhpreet Singh, 2009. Bournemouth University.

Note: The following represent only 18 of the total 59 disputes systematically collated and synthesized, please contact ssingh@bournemouth.ac.uk to access the full database.

Dispute ID | Year of Loy Dispute Plaintiff / Claimant| Defendant/ Alleged . A;g_ctual_ — B .
o Dispute ‘Broadcast'/ Other Jurisdiction of Original Format Infringer Grounds of Dispute Action/ Settled out of Court/ Remarks / More Information
Sispute Source sunsciction  fof Uriginal format infringer Threatening only? other means?
2006-02-BR 2006 12-May-06 Malta Endemol TVM Malta Rip off, blatant Yes, Endemol filed | Court ruled in favour of| Wim Hoen, intellectual property rights manager at Endemol International said
International (Big (L'Ispjun)...also reproduction, suit against the | Endemol, and ordered |that the company was delighted with the Maltese Courts' decision which fully
Brother) included were infringement of format broadcaster, seizure of TV studio |vindicated their view that this production was in breach of Endemol's rights.
WaterMelon copyright producer, cable equipment, and froze
Communications, transmitter bank accounts of the
P&D Communications defendants to satisfy
& Melita Cable TV. financial damages of
the plaintiff.
2007-02-0OT 2007 Spicy IP Blog India Urmi Juvekar Global Broadcast | Copyright, Breach of Yes, seeking Injunction was granted |Plaintiff created a reality TV show format concerning citizen activism to solve
Chiang News Ltd./ CNN-IBN Confidence injunction and by the Mumbai High |civic problems and shared the idea in the form of a detailed concept note with
(Summer Showdown) damages Court. the defendants. After some negotiation, the defendants created their own format

on the same lines without involving the plaintiff. The Mumbai High Court ruled
that there was sufficient originality in the plaintiff's idea to be considered
protectable under Indian Copyright Law and hence the defendants had infringed
the plaintiff's copyright and breached confidence while negotiations were on.

Note: The above represent only 18 of the total 59 disputes systematically collated and synthesized; please contact ssingh@bournemouth.ac.uk to access the full database.




